{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.103 visninger | Oprettet:

Dalmatinere og dental sticks {{forumTopicSubject}}

Vi fik en vidunderlig dalmatiner sidste onsdag. Han er så sød og så kærlig. Men vi ved jo at dalmatinere har nogle fordøjelsesproblemer angående proteiner. Han må derfor kun få noget bestemt mad to gange om dagen. Han får gulerødder som snacks. Det har der umiddelbart ikke været nogle problemer med.

Men jeg tænkte på om han må få de der dental sticks, for vi skal jo passe godt på hans tænder. Er der nogen som har erfaringer med det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dalmatinere og dental sticks
  • #1   10. nov 2015 Dental sticks vil gøre NUL for hundens tænder smiley det vil rå ben derimod
    PS. har opdrætter ikke rådet jer til at fodre tre gange om dagen når det er en lille hvalp?

• #2   10. nov 2015 Jeg vil råde dig til at læse lidt op på Dalmatinere og urinsten. Det er ikke fordøjelsesproblemer de har men problemer med at omdanne urinsyre til allantion og har derfor en tendens til at danne uratkrystaller i deres urin. Krystaller kan samles til sten, der kan stoppe urinrøret (særligt problematisk for hanhunde).
    Urinsyre er et nedbrydningsprodukt fra purin og derfor kan en kost med lavt purinindhold være med til at forebygge urinsten.
    Jeg har selv haft en hund med en defekt (cystinuria) der også bevirkede at der blev dannet krystaller og sten i urinen, så jeg har sat mig vældig godt ind i den slags med foder, nyrer og urin smiley
    Mht dentasticks så skal de betragtes som helt almindelige godbidder. Det har ingen tandrensende effekt smiley Jeg ville bruge rå ben med et MINIMUM af kød på til en hund hvor der kan være problemer med udskillelse af nedbrydningsprodukter fra kød. Fx rå ribben fra lam, hvor jeg skar så meget kød af som muligt.

• #3   10. nov 2015 Fandt lige en letforståelig oversigtsartikel om Dalmatinere og urinsten til dig:
    http://www.hundeleksikon.dk/foder_urat.html

• #4   10. nov 2015 Mette Marie har fuldstændigt ret.

Begge mine hunde, både dalmatineren og den "helplettede", får et foder med mindre end 25% protein, men det er også det eneste hensyn vi rigtig tager i den forbindelse.

Gulerødder er gode alternativer til dentalsticks, som ikke hjælper en flyvende fis på tandproblemer smiley

Hvis din hvalp er fra et sund og raskt opdræt, lider den formentlig heller ikke af foderallergi eller urinvejssten smiley det er faktisk de færreste dalmatinere jeg kender, der lider af det. Men der er da nogle.

• #5   10. nov 2015 Jeg har da også mødt et par med to dalmatinere på 6 og 8 år, der begge var råfodrede siden hvalpe uden problemer.

• #6   11. nov 2015 Protein-indholdet i råfoder er jo faktisk heller ikke skyhøjt - kød og ben indeholder jo meget andet end protein smiley

• #7   11. nov 2015 Næ, ca 18 - 22 %, og supplerer du med fx grønt, så kommer det endnu længere ned.

• #10   11. nov 2015 http://www.denstoredanske.dk/Mad_og_bolig/Gastronomi/K%C3%B8d_(inkl._vildt)/K%C3%B8d

Jeg ledte efter en anden kilde, hvor det er bedre og mere overskueligt skrevet.

• #11   11. nov 2015 Min dalmatiner kunne sagtens tåle dentastix smiley

Han havde dog ingen problemer med urinvejene i de 6-7 år jeg havde ham smiley Han havde ingen foderallergi andet end jeg undgik foder med for meget protein i, bla. foder baseret på oksekød. Han kunne dog ikke tåle rå-ben, da han havde en sart mave.

Han blev ca. 10 år og måtte aflive ham pga. hjerteproblemer smiley

• #13   11. nov 2015 Der eksisterer rigtig mange fodervarianter, som du uden problemer kan hælde i din dalmatiner smiley Men vent med at eksperimentere med det til den bliver større - hvis den trives på sit hvalpefoder, ville jeg helt klart holde mig til det.

Hugin (dalmatiner) og Keiko bliver "råfodret" ved siden af deres tørkost; gåseøjnene fordi det ikke er en planlagt del af deres måltid, men et par gange om ugen får de ben eller fx en kylling til deling. Det trives min dalmatiner helt fint med - det eneste er, at han ved okseben også lige får en lille håndfuld svesker, da han ellers får hård mave.

Jeg tror bestemt at dalmatinere som race er mere sarte hvad angår foder, end så mange andre. MEN jeg har så også en teori om, at fordi de er fuldkommen kortpelsede og har hvid pels, så ser man hurtigere de famøse brune pletter der kan komme i huden ved for meget protein, end man ville på andre racer, som måske også får det. Jeg kender faktisk ikke nogen dalmatiner, der har haft urinvejssten, men det er jo et faktum at det ligger til racen (ligesom døvhed.. selvom de fleste kan høre)

Jeg har også hørt fra flere og selv oplevet, at racen har et forholdsvis højt stofskifte - min dalmatiner æder simpelthen for 10 smiley

• #14   11. nov 2015 Birgitta: Den smøre er jeg sgu for vissen i 1. Etagen til at tage stilling til smiley

• #16   12. nov 2015 Derfor skrev jeg også at jeg havde ledt efter et andet mere overskueligt et, men forgæves

• #18   12. nov 2015 Øhhhhh...
    "barffolket" råder da ikke Camilla til noget som helst?
    Der kommenteres på protein %.
    Og det fact, at ikke alle dalmatinere der ikke tåler kød.
    Det er putiner der kan omdannes til urinsten hos de ramte.
    Puriner er flest i okse/svin/indmad.

• #19   12. nov 2015 Her er en fin beskrivelse af det med purinfølsomme hunde/tilstande
    http://da.xzhbc.com/dogs/dog-health/1003059845.html

Lidt ringe oversat, men ok forståelig.
    Havregryn er også rig på puriner. Det vidste jeg ikke..

• #20   12. nov 2015 MLA: racen kan også have tendens til at udvikle hudproblemer pga protein smiley

Britta: malplaceret kommentar, jeg kan overhovedet ikke forstå hvad den udspringer fra i denne tråd? Personligt prøver jeg blot at forklare TS, at hun ikke skal male fanden på væggen, bare fordi at racen tåler protein dårligt smiley alt med måde.

• #21   12. nov 2015 Protein er ikke bare fra kød, det kan i mange tilfælde dreje sig om protein fra vegetabilske emner som erstatter animalsk protein for typisk at gøre foderet billigere at producere.

• #25   13. nov 2015 Fordi opdrætter bruger noget bestemt foder, er sgu ingen garanti for at netop det foder er det rette.
    Mange opdrættere ved meget lidt om fodring, men dygtige til andre ting.
    Mange opdrættere er super glade for en given foderproducents gode rabatter.

Så nej, det er langt fra altid at opdrætter har de vise ord omkring fodring.

• #29   13. nov 2015 Af de opdrættere jeg har købt hund hos, har kun en af dem benyttet et foder JEG synes var i orden.
    jeg har skiftet foder ved alle hvalpene ret hurtigt.
    Opdrættet har jeg intet at sætte en finger på, og køber gerne hund samme sted igen.

Jeg nævner intet med griskhed nogen steder, nu lægger du ord i munden på mig.

Kommentér på:
Dalmatinere og dental sticks

Annonce